ABC-Caravanclub op Camping GetAway

ABC-Caravanclub Wouwse Plantage 2019

Drone beelden ABC-Caravanclub op camping GetaWay

Slideshow (alleen voor leden)

Voor het derde evenement van 2019 verblijft de ABC-Caravanclub op camping GetAway in Wouwse Plantage. Excursies naar Antwerpen, Bergen op Zoom en Yerseke staan op het programma.

Op zaterdag 31 augustus begint het evenement ABC-Caravanclub Wouwse Plantage en staan we met 22 caravans op 2 mooie veldjes van camping GetAway in het dorpje Wouwse Plantage. Het is mooi warm zomerweer en veel equipes zijn al een paar dagen eerder gearriveerd. De organisatoren hebben op het veld een party centrum gemaakt met 4 party tenten aaneen.

Ontvangst met koffie

ABC-Caravanclub in Wouwse Plantage

Zaterdagmorgen 31 aug. is iedereen aanwezig en we beginnen met gezamenlijk koffiedrinken met een lekker cakeje of appelkoek. ’s Avonds zijn we in het dorpshuis “de Spil” in Wouwse Plantage. Jack opent het evenement ABC-Caravanclub Wouwse Plantage en heet iedereen welkom en vertelt in het kort het activiteiten programma van deze week. Uitvoeriger vertelt hij over de smokkelroute fietstocht van de volgende dag door het grensgebied met België. Tevens hebben we op maandag de excursie naar Yerseke, waarbij plaatselijke gidsen ons zullen rondleiden.

Vanwege het Zeeuwse dialect dat de gidsen mogelijk zullen spreken, worden de deelnemers een beetje Zeeuws geleerd. En aangezien Jack en Els beiden geboren zijn in Yerseke, is dat niet zo moeilijk. Nadat Jack wat spreekwijzen in het Zeeuws heeft uitgelegd, ontvangt ieder equipe een papier met 18 zinnen in het Zeeuws dialect. Met de opgave om deze te vertalen in het Nederlands. Iedereen gaat nu aan de slag om de zinnen te vertalen naar het Nederlands. Morgenmiddag tijdens het Happy Hour zullen de zinnen behandeld worden. Na deze opening speelt Karl op zijn keyboard gezellige achtergrond muziek. Iedereen vermaakt zich prima. Aan het eind van de avond wordt de volumeknop van de muziek omhoog gedraaid en enkelen maken een dansje.

Smokkelroute fietstocht

Pauze op fitness meubilair

Zondag, 1 sept., om 11:00u vertrekken we voor de smokkelroute fietstocht. De route gaat via knooppunten naar België. Na 1,5 u maken we een eerste stop bij Wildert en iedereen krijgt een hapje en een sapje. Daarna fietsen we verder naar Essen. De tweede stop is bij het restaurant de Kiekenhoeve, waar iedereen een kop koffie drinkt.

Daarna wijken we van de smokkelroute af en fietsen we rechtstreeks naar de camping, waar we na 26km om 14.30 u arriveren. Aan het eind van de middag is er een Happy Hour.

Clublied Vrienden voor het leven

Allereerst worden de vertalingen van de Zeeuwse zinnen behandeld. Els leest elke zin voor in het Zeeuws en daarna wordt de vertaling gegeven. Tussendoor zorgen Els en Fera voor lekkere hapjes. Karl en Fera hebben een muzikale quiz gemaakt. Karl laat het liedje horen en op formulieren moeten wij de titel invullen en de zanger kiezen uit 3 mogelijkheden. In totaal 30 liedjes van de jaren 60 tot nu worden afgespeeld.

Tot slot worden warme bitterballen geserveerd en we zingen allen ons ABC-clublied – ‘Wij zijn vrienden voor het leven, daar bij de ABC’.

Yerseke oester- en mosselteelt

Maandag 2 sept., nog steeds heerlijk zomerweer en al vroeg in de middag rijden we naar Yerseke voor de excursie over de oester- en mosselteelt . Na Zeeuws ontvangst in een zaaltje met koffie en een bolus worden we welkom geheten door 2 plaatselijke gidsen van de VVV-Yerseke. Met een korte uitleg over het programma die middag zien we de video over de mosselteelt. Daarna rijden we met de gidsen naar de mosselfabriek van Prins en Dingemanse. In 2 groepen bezoeken we wisselend de mosselfabriek. We zien hoe van de mosselschelp automatisch met de machine het wier en de pokken worden verwijderd. Daarna worden ook de mosselbaarden verwijderd met speciale machines. De verwijdering van slechte mossels wordt nog steeds visueel en met de hand gedaan.

De Oesterputten in Yerseke

Na de sortering in grootte wordt in een andere hal de mossels verpakt in jute zakken voor de horeca en in plastic bakken voor de consument. Na de mosselfabriek rijden we met de auto terug naar de kaai en bezoeken daar de oesterputten. Onze gidsen vertellen over de oesterteelt. Er zijn 2 soorten oesters; de Zeeuwse platte en de Japanse Creuze. Na een koude winter in 1963 waren heel veel platte oesters bevroren en hebben toen de Japanse Creuze geïmporteerd, die minder gevoelig is voor kou en ziektes. Qua smaak is de Zeeuwse platte de lekkerste (romig), maar wel duurder. Nadat de oesters opgevist zijn liggen ze nog een paar weken in de oesterputten voor te ontstressen en te ontzanden. Daarna wandelen we langs de haven en menigeen eet mossels of koopt ze bij fabriekswinkel om ze zelf te koken.

Pannenkoeken bakken

Dinsdag 3 sept., een vrije dag. Aan het eind van de middag na de borrel gezamenlijk pannenkoeken bakken. De organisatie heeft voor ieder meel gekocht. Gelukkig wordt het goed weer en de wind is gaan liggen. Het wordt een gezellig bakfestijn.

Stadwandeling Antwerpen

Diamondland

Woensdag 4 sept., al vroeg vertrekken we met de fiets naar Essen (7km). Vandaar rijden we in 30 min. met de trein naar hartje Antwerpen. Vanuit Antwerpen CS lopen we in 10 min. naar Diamondland, waar we een rondleiding krijgen met een gids over de diamantbewerking. We zien en horen hoe de ruwe edelsteen geslepen wordt tot een prachtige diamant. Achter glas zijn handwerkers bezig aan het bewerken en slijpen van de edelstenen. De prijs van een diamant wordt bepaald door de grootte, zuiverheid, kleur en het aantal facetten. We zien vele voorbeelden van kostbare diamanten.

Daarna wandelen we terug naar de Keizerlei voor een koffie pauze op het terras.

standbeeld van Silvius Brabo

De groep word word in tweeën gesplitst, waarbij Wim en Jack/Karl de gidsen zijn. We wandelen achtereenvolgens door de oude binnenstad via Keizerlei, Teniersplaats, Meir naar de Groenmarkt. Ze vertellen onderweg over de mooie en monumentale gebouwen die we passeren. Sommige brengen we een kort bezoek. We stoppen op de Groenmarkt bij de OL Vrouwe Kathedraal waar we in fritkot Max een zak frites eten. Na de frites lopen we naar de Grote markt en zien er de prachtige gildehuizen rond het plein. Midden op het plein staat ook het standbeeld van Silvius Brabo die reus Antigoon doodde en diens hand afhakt en in de rivier de Schelde werpt. Hieraan ontleent (h)Antwerpen haar naam.

Tenslotte lopen we door een authentiek steegje- de Vlaaikensgang- waar je kunt zien hoe Antwerpen er uitzag in de 16de eeuw.

We zijn aan het eind van onze rondleiding en iedereen wandelt zelf dezelfde route terug. Helaas gaat het behoorlijk regenen en van een eigen bezichtiging komt weinig. We nemen daarna de trein terug naar Essen en fietsen terug naar de camping.

Happy Hour met haring en mossels

Happy Hour

Donderdag 5 sept., een vrije dag met aan het eind een happy hour. Karl speelt op zijn keyboard nogmaals de liedjes af van de muzikale quiz van zondag en geeft de antwoorden op songtitels en zangers. Het weer is een beetje wisselend bewolkt en het spettert wat, dus zitten met z’n allen bijeen in partytenten. Els en Fera zorgen weer voor de hapjes en snackjes. Marcel, de campingeigenaar, komt en vertelt de geschiedenis over het ontstaan van camping GetAway en hoe het in 5 jaar een mooie camping is geworden. Nadat de liedjes afgespeeld zijn, noemt Fera de scores van een ieder. Jack en Els zijn eerste geworden. De 3 besten ontvangen een kleinigheid. We sluiten de Happy Hour af met hapjes van haring en mossels.

Stadswandeling Bergen op Zoom

Stadswandeling

Vrijdag 6 sept., vandaag staat een bezoek aan Bergen op Zoom op het programma. Al vroeg fietsen we naar Bergen op Zoom (10km). De organisatie wil de rondwandeling starten op de Grote Markt van Bergen op Zoom. Echter de markt is bezet voor een militaire beëdiging gedurende 2 uur. Na overleg hebben we de rondwandeling gewijzigd, zodat de wandeling eindigt op de markt, wanneer deze weer vrij is. We delen de groep in tweeën; Karl/Fera leidt een groep en Jack/Els de andere groep.

De Synagoge

We starten de rondwandeling in de Lievevrouwestraat. Het is de mooiste straat van Bergen op Zoom, zegt men en het was de toegangsstraat vanaf de haven via de Westpoort (ook gevangentoren) naar de stad. Overal mooie gevels en de gevels vertellen het verhaal welke activiteit er ooit was. Onderweg drinken we koffie en wandelen verder via de oude binnenstad met allerlei mooie oude gebouwen naar de Schoolstraat, waar zich de synagoge bevindt. Deze bezoeken we. Van 2 gidsen krijgen we een rondleiding in het voormalige gebedshuis, met in de kelder de badinrichting voor de rituele reiniging. Daarna stoppen we voor de lunch.

De Markiezenhof

Vervolgens wandelen we naar de Grote Markt, die inmiddels weer vrij is en wij vertellen over de mooie gebouwen die er staan; het stadhuis, de panden- St. Joris en de Draak, schouwburg de Maagd, St. Gertrudiskerk, restaurant de Teerkamer. Vervolgens eindigen we de wandeling bij het Markiezenhof dat we bezoeken. Het Markiezenhof is het vroegere paleis van de markiezen die hier woonden van 1533 tot 1795. Zij leefden in grote luxe en de vertrekken zijn prachtig ingericht. Op de 2de verdieping is een minikermis aanwezig, omdat Bergen op Zoom veel kermisexploitanten heeft. Daarna fietsen we weer terug naar de camping.

Molen “de Arend”

Molen de Arend

Op zaterdag 7 sept. bezoeken we ’s morgens de molen “de Arend” in Wouw. Slechts 5 km met de fiets, maar halverwege worden we op de fiets overvallen door een hoosbui en we komen zeiknat aan bij de molen. Binnen is het lekker warm en we beginnen met koffie en een stuk appeltaart, zodat de nattigheid vergeten wordt. De eigenaar vertelt over de geschiedenis van de molen, die inmiddels 200 jaar oud is. De Arend is een beltmolen die op een kunstmatige heuvel staat. De molen is een korenmolen, waar diverse soorten graan en maïs gemalen worden.

Na verschillende eigenaars is de molen nu in het bezit van een stichting en wordt gerund door vrijwilligers en financieel ondersteund door sponsors. We worden in 2 groepen gedeeld, de ene groep gaat met een gids de molen bezoeken en de andere groep zien video’s over molen de Arend en over de west Brabantse molens. Daarna wisselen de groepen. Na afloop fietsen we weer door de regen naar de camping, waar we droge kleren aantrekken.’s Middags is de regen voorbij en wordt het mooi zonnig weer, zodat de voortenten en luifels droog afgebroken worden, want morgen zullen de meesten weer vertrekken. ’s Avonds hebben we een gezellig buffet bij de Chinees in het dorp. We passen er net in met de groep en we genieten van de heerlijke Chinese gerechten.

Sluiting van het evenement

Marcel ontvangt vaantje

Zondag,8 sept. de sluiting van het evenement ABC-Caravanclub Wouwse Plantage. Om 10.30 u zitten we op het veld in de zon bijeen. Karl sluit het evenement af. Hij bedankt zijn mede organisatoren Els en Jack voor de fijne samenwerking. Hij bedankt de camping en reikt Marcel het ABC-vaantje uit ter herinnering aan ons ABC-evenement. Verder bedankt Karl Wim voor zijn hulp aan de rondwandeling in Antwerpen.

Organisatoren bedankt!

Wim ontvangt als dank een fles wijn. Vervolgens bedankt Hans namens alle deelnemers de organisatoren Els, Fera, Karl en Jack voor het geslaagde evenement.

Jack van der Hof

Secretaris, ABC-Caravanclub

1 reactie op “ABC-Caravanclub Wouwse Plantage 2019”

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *