ABC bij de S.T.A.R

ABC-Caravanclub Sellingen 2019

Slideshow (alleen voor leden)

Voor het tweede evenement van 2019 verblijft de ABC-Caravanclub op camping “de Bronzen Eik” in Sellingen. Excursies naar Royal Goedewaagen, de S.T.A.R. en Museum Musica staan op het programma.

Zaterdag opening van het evenement ABC-Caravanclub Sellingen.

Camping Bronzen Eik

Op zaterdag 18 mei begint het evenement ABC-Caravanclub Sellingen met 17 equipes op 2 veldjes van camping “de Bronzen Eik” in Sellingen (ZO. Groningen).

Piet opent het evenement

s Morgens drinken bij de organisatie; Els, Dinie, Bennie en Piet, koffie met kniepertjes; een Groningse lekkernij. Piet opent het evenement ABC-Caravanclub Sellingen en vertelt over het programma deze week.

s Avonds een gezellig samenzijn in de jachthut van de camping. Wim leest een leuk verhaal in dichtvorm voor van Wim Sonneveld.

Zondag Bourtange.

Zondag 19 mei, een mooie zonnige dag en we fietsen naar Bourtange, een vestingstadje vlakbij, dat omgeven is door een watergang. In het centrum is een pleintje met allerlei winkeltjes en terrassen. Op het terras drinken we wat. ’s Avonds gaan we uit eten in de camping restaurant, die een speciaal ABC-menu voor ons heeft samengesteld. Het wordt een gezellige avond met lekker eten.

Maandag bezoek aan Royal Goedewaagen.

Royal Goedewaagen

Maandag 20 mei, op de fiets rijden we naar de keramiekfabriek Goedewaagen in Nieuw Buinen. Royal Goedewaagen maakt al ruim 400 jaar aardewerk, keramiek en Delfts Blauw. Goedewaagen is een in Gouda  gesticht keramisch bedrijf, dat in 1963 verplaatst werd naar Nieuw-Buinen in het oosten van Drenthe. Sinds 2007 is er een museum met een winkeltje bij het bedrijf gevestigd. We worden ontvangen met koffie en onze gids vertelt over de geschiedenis van het bedrijf, dat gesticht werd in Gouda voor de fabricage van keramische pijpen.

Naast de fabricage van pijpen, werd er ook keramische aardewerk gemaakt. Na vele uitbreidingen en overnames van andere keramische fabriekjes wordt Goedewaagen groter en groter en is momenteel grootste fabrikant van keramiek en sieraardewerk. Een belangrijke activiteit is de fabricage van keramiek in opdracht van bedrijven. Zoals de blauwe huisjes voor KLM en de speciale gelegenheidsborden voor Heineken en HAL. Het aardewerk wordt gemaakt door de vloeibare klei in mallen te gieten, waarna het in ovens gebakken wordt tot keramiek. De beschildering gebeurt nog steeds met de hand.

Met gids bezoeken we de fabriek voor de fabricage en het atelier waar de beschildering gebeurt. Daarna bezoeken we het museum. Het museum heeft een grote collectie porselein. We zien er pijpen, tegels, serviezen, kruiken, vazen en tegeltableaus.

Dinsdag fietstocht.

Dinsdag 21 mei, vandaag staat een fietstocht rondom Sellingen op het programma. Om 11 u vertrekken we met bewolkt maar droog weer. We fietsen eerst naar het noorden via een bospad naar Jipsinghuizen, daarna naar het zuiden naar Jipsingbourtange. We fietsen over een smal fietspad via diverse Zandoogjes door de bossen. Helaas tijdens de rit komt Dinie, een van de organisatoren, met de fiets ten val. Ze kan verder fietsen, maar later blijkt in het ziekenhuis dat er in haar pols een scheurtje zit en haar arm moet in het gips. Gelukkig kan ze bij de groep blijven.

In Sellingerbeetse pauzeren we in de loods van een lokale antiek en kunst handelaar. Tenslotte via het gehucht Ter Borg fietsen naar Sellingen en naar de camping.

ABC salade

Die middag hebben we een nieuwe activiteit- Heel ABC bakt! Ieder equipe moet een maaltijdsalade maken en aan het eind van de middag zitten we op het veldje bijeen en keuren de organisatoren op zicht en op smaak alle salades. Zaterdag zullen de winnaars bekend worden. Daarna nuttigen wij onze salade.

Woensdag treinreis met S.T.A.R.

de S.T.A.R.

Woensdag 22 mei, om 12 u fietsen we naar Stadskanaal (23 km). Daar bevindt zich het station van de S.T.A.R, beginpunt van de museumspoorlijn naar Veendam. Onze organisatoren Piet en Els zijn vrijwilliger bij de S.T.A.R als treinkaartverkoper en als conductor resp. Een wagon is gereserveerd voor de ABC. Om 2 u vertrek de trein naar Veendam. De locomotief is een dieselloc. van de Nederlandse NS. Het rijtuig is een Oostenrijkse wagon en ongeveer 100 jaar oud.

ABC-Caravanclub op bezoek bij de S.T.A.R.

Na 45 minuten arriveren we in Veendam. We moeten allen uitstappen, want de loc. moet gekeerd worden voor de terugreis. Daarna stappen we weer in en rijden terug naar Stadskanaal. Bij station van Stadskanaal is de werkplaats en het museum van de S.T.A.R. We bezoeken beiden. In de werkplaats gebeurt het onderhoud van de treinen en in het museum is er een expositie over alles van deze historische treinen. We zien in het museum een video over de S.T.A.R-treinen. Na afloop fietsen we terug naar de camping.

Els en Els bedankt

Donderdag 23 mei, vandaag een vrije dag. Echter we vieren de verjaardagen van Els en Els. Beiden zijn jarig tijdens deze week en aan het eind van de dag vieren ze hun verjaardag op het veldje. Het is prachtig zomerweer en de jarigen hebben heerlijke hapjes klaargemaakt. We zitten gezellig bijeen terwijl er schalen rondgaan met de hapjes. De organisatie verrast ons met een Groningse snack, een eierbal. Een hardgekookt ei, met een laagje ragout er om en daarna gepaneerd. Het campingrestaurant frituurt voor ons de eierballen.

Vrijdag Museum Musica.

Museum Musica

Vrijdag 24 mei, we vertrekken al vroeg naar museum Musica in Stadskanaal. Fam. Norder heeft als hobby het verzamelen van automatische muziekinstrumenten en heeft in de loop der tijd een hele verzameling bijeen. Daartoe hebben ze het 100 jaar oud kerkje “Bethel” gekocht om hun verzameling te herbergen. Het kerkje staat vol met draaiorgels, harmoniums, pianola’s, speeldozen, en antieke radio’s en TV’s.

We worden ontvangen met koffie en cake en zitten aan een lange antieke tafel. dhr Norder vertelt en demonstreert de verschillende orgels en pianola’s.

Na de demonstraties lopen we rond en bekijken we alle instrumenten. Alle muziekinstrumenten werken en de eigenaar vertelt met passie over zijn verzameling.

Na terugkeer op de camping, breken we onze luifels en voortenten af, want morgen zullen de meesten weer naar huis gaan.

Pannekoeken bakken

Aan het eind van de middag zitten we gezellig in de kring om pannenkoeken te bakken. De organisatie heeft iedereen meel en eieren gegeven en iedereen bakt zijn favoriete pannenkoek. Het is mooi zomerweer, dus ideaal weer om samen pannenkoeken te bakken.

Zaterdag afscheid.

Zaterdag, 25 mei. Om 10.30u gaan we naar de jachthut om het evenement af te sluiten. Na de koffie krijgen we uitslagen van de puzzels en de winnaar van Heel ABC bakt.

Dinie geeft de oplossingen van de puzzels en Wim is de winnaar. Els vertelt dat Jenny en Herman de beste koks van de maaltijdsalade zijn.

Uitreiking vaantje

Piet bedankt de campingeigenaar voor de fijne samenwerking en reikt hem het ABC-vaantje uit.

Piet kijkt nog even terug op alle activiteiten en sluit het evenement en wenst iedereen een veilige terugreis.

Jan bedankt namens alle deelnemers en het bestuur de organisatoren; Els, Piet, Bennie en Dinie.

Caravan club voor ELK merk Caravan en Camper
Organisatie bedankt!

De dames krijgen bloemen. De heren ontvangen een fles wijn en het bekende koperen ABC-plaatje, ter herinnering aan hun organisatie.

Einde van het “Terug in de tijd” evenement ABC-Caravanclub Sellingen en misschien een weerzien tot het volgend evenement op camping GetAway in de Wouwse Plantage.

Jack van der Hof,

Secretaris, ABC-Caravanclub

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *